Upravit stránku
09.01.2018Office to go
Firemní zhubnutí v roce 2018: Jak odlehčit podnikání?

Žádné cvičení, žádná dieta. U firemního hubnutí vidíte výsledky okamžitě, navíc funguje dlouhodobě a bez jojo efektu. Čím začít? Zbavte se lidí a kanálů, které vám přinášejí kupu starostí a minimální zisk. Podnikání vám ulehčí také pořádek v datech nebo omezení plastového odpadu. S firemním hubnutím začněte v klidnějším období - v největším shonu totiž můžete šlápnout vedle.

Zbavte se klientů a dodavatelů

Toto je nejdrsnější a přitom nejužitečnější start. Eliminujte počet lidí, se kterými přicházíte do styku a přinášejí vám pouze starosti/komplikace/stres. Vyloučení nepodstatných partnerů vám přinese výraznou úlevu a prostor pro lepší spolupráce.

Jak poznáte, že je na čase odmítat nebo rozloučit se?

  • Zaobíráte se stále nabíráním nových zákazníků, ačkoliv máte tři významné klienty, na které vlastně nemáte čas.
  • Rozčiluje vás dodavatel, který vlastně není pro vaše podnikání klíčový.
  • Ušetřili byste 5 dní měsíčně, kdybyste přestali chodit na zbytečné osobní schůzky.

Tip: Ponechte si pouze několik nejdůležitějších lidí kolem - i za cenu, že váš diář bude najednou prázdnější. Vytvořte si tak časovou rezervu na všechny resty a vývoj firmy.

 

Zapojte pravidlo 80/20

Jak ale zjistit, v čem nejvíce tratíte? Podívejte se na svou práci přes Paretovo pravidlo 80/20. Touto optikou můžete zhodnotit své zákazníky, klienty, dodavatele, zaměstnance i činnosti. Tento poměr nemusí přesně odpovídat vašemu byznysu (nicméně i poměr 65:35 vám jasně ukáže, kde tratíte).

Příklady:

  • 20 % vašich klientů generuje 80 % vašich příjmů. Potřebujete se tedy věnovat těm 20 procentům přednostně. Zbylých 80 % by nemělo zabírat většinu vašeho pracovního času.
  • 80 % klientů přináší 20 % problémů. Co to znamená? Rozlučte se s nimi. Doporučte jim konkurenci a poděkujte za spolupráci. Všimněte si, že tito klienti leckdy přinášejí menšinu vašich zisků.

Tip: Spolupráci ukončujte rovnou a nevymlouvejte na zvýšení sazby. Klient totiž na ni často přistoupí a zůstane vám. To vám sice zvýší obrat, jenže kýženého zefektivnění a zeštíhlení firmy nedosáhnete.

 

Přestaňte s nefunkčními kanály

Posíláte newslettery, ale neměříte jejich účinnost. Postujete na Instagram, ze kterého nepřišla ani jedna objednávka. Váháte, zda se vám vyplatí prodlužovat registraci v katalogu firem.

Setrvačnost vás jen připravuje o dost peněz a času. Kriticky se podívejte, jaké činnosti děláte automaticky, zda v nich nadále opravdu vidíte potenciál a proč. Pokud ano, delegujte je. Pokud ne, zastavte je a soustřeďte se na fungující činnosti.

Tip: Udělejte pořádek v datech. Zpracování databáze a zálohování zařídí asistentka.

 

Zredukujte jednorázový odpad

Dokupujete barely pitné vody a plastové kelímky, denně pijete v kanceláři kávu z kapslí, denně vyměňujete pytle na odpadky.

Víte, že ekologické varianty paradoxně stojí méně? Místo kelímků si raději pořiďte hrnečky a vodu pijte z vodovodu, případně instalujte filtr. Kapslový kávovar nahraďte tím klasickým na mletou kávu - kvalita je nesrovnatelná, navíc se logr dá kompostovat. Obědy si nechte zabalit do vlastních boxů místo polystyrenových. Restaurace si účtují 5-10 Kč za jeden obal, což vychází při denním stravování na 1100-2200 Kč na osobu.

Tip: Organizační změny v kanceláři nechte zařídit asistenku, abyste neztráceli čas při práci.

 

Když leden není nejlepší měsíc

V běžném provozu snadno zabřednete do problémů, takže můžete reagovat pod návalem emocí. Možná že je právě začátek roku je váš nejvytíženější měsíc. V takovém případě se vykašlete na všechna novoroční předsevzetí a cíle. Nejdřív vyřiďte vše nezbytné a na klidnější období si naplánujte vyhodnocovací týden. Pokud pracujete v rušné kanceláři, doporučujeme také home office (doma, v kavárně) a naplánujte všechno v klidu. Nebo si ho naordinujte po dovolené, než se pustíte do běžné pracovní rutiny.

Tip: Další vhodné období je po podání daňového přiznání, kdy máte všechna čísla před sebou.