Upravit stránku
22.11.2020Office to go
6 tipů, jak dosáhnete rovnováhy mezi pracovním a osobním životem
Neobětovat svému podnikání až moc. Najít si čas na sebe i na rodinu. Nepracovat o víkendech – to se snáze řekne, než udělá. Dnes často skloňovaný termín work-life balance upozorňuje na nutnost najít v životě tu správnou rovnováhu mezi pracovním a osobním životem. Jak to ale máte udělat? Máme pro vás 6 univerzálních tipů, které můžete využít i v současné situaci.

Work-life balance je historický termín, který však nikdy nebyl tak často skloňovaný jako dnes. Čím to je? Významnou roli hrají chytré technologie, které smazávají dříve zřetelné hranice mezi soukromým životem a kariérou. Během pracovní doby si nyní můžete pohodlně objednat nákup či zařídit kontrolu v autoservisu. Doma zase odpovědět na pár pracovních e-mailů a při obědě s rodinou odeslat pár plateb pomocí mobilního bankovnictví… Ve výsledku jste roztržití a ani jedné věci se nevěnujete pořádně.

Co znamená rovnováha právě pro vás?

Stoprocentně oddělit práci od vašeho soukromého života asi v případě vlastního podnikání nepůjde. Ale o to nejde. Podstatné je ono slovo balance neboli rovnováha. Najít u obou položek správný a zdravý poměr pro vás osobně. Neznamená to nutně poměr 50 na 50. Ta správná hranice je pro každého jiná a může se měnit v různých životních obdobích. Jiné to bude, pokud zrovna rozjíždíte vlastní byznys, čelíte krizovému období nebo se vám právě narodilo dítě. Někdy pojedete na plný plyn, jindy vaše produktivita klesne a více času strávíte s rodinou či zábavou.

Existuje však několik univerzálních typů, které vám pomohou k work-life balance životu, a můžete je aplikovat téměř v každé životní fázi:

1* Stanovte si pracovní priority a držte se jich

Pro každý pracovní den si určete priority a seznam úkolů, které potřebujete splnit. Rozhodněte se, kolik chcete v práci strávit času a jakým činnostem se budete věnovat. Pokud si priority nenastavíte vy, zřejmě to za vás udělá někdo jiný. Nechcete-li každý den jen zmateně hasit, co právě hoří nejvíc, držte se své strategie a naučte se efektivně pracovat s to-do listy. Buďte proaktivní, disciplinovaní a tvořte si plány, které dokážete dodržet.

Respektujte aktuální situaci, ve které se vaše firma nachází, i vaše pracovní tempo. Každý den, kdy to zvládnete, se počítá. Zkuste se nevymlouvat na velké množství práce a za své přesčasy či práci o víkendech přeberte sami před sebou zodpovědnost. Mnohem lépe pak dokážete situaci změnit a vybalancovat.

Vyzkoušejte si už dnes jeden z online to-do listů. Otestujte – například OneNote, Evernote nebo Todoist. Vyberte si ten, který vám pro plánování sedí nejlépe.

Inspiraci, jak si práci zorganizovat, najdete i v našem článku – Odcházejte z práce s čistým stolem a čistou hlavou.

2* Přestaňte s multitaskingem

Výzkum Stanfordovy univerzity prokázal, že multitasking je mnohem méně produktivní, než se zdá, a má na naši psychiku špatný vliv. Přitom jím dnes trpíme skoro všichni a do hluboké práce se dokážeme ponořit na čím dál kratší intervaly. V součtu nám to pak zabere více času. Hlavním viníkem, který neustále odvádí pozornost, jsou e-maily a další komunikační kanály včetně sociálních sítí. Zkuste si vše zavřít a na mobilu vypnout notifikace. Určete si pravidlo, že nové e-maily zkontrolujete maximálně jednou za hodinu.

3* Nebuďte otrokem své e-mailové schránky

Pokud vám chodí velké množství e-mailů a jejich rutinní vyřizování vám zabere podstatnou část pracovní doby, vyzkoušejte výpomoc v podobě online asistentky. Postavte ji do přední linie své e-mailové schránky a požádejte ji, aby vám e-maily filtrovala na důležité a nedůležité. Ušetřit tak můžete i několik hodin denně. Což se měsíčně nasčítá i do několika dní – které můžete věnovat strategickému plánování svého byznysu, rodině, nebo čemukoliv budete chtít.

TIP: Zkuste jednoduchou kalkulaci: využijete-li asistentku 1 hodinu denně s hodinovou sazbou 350 Kč, získáte měsíčně 20 hodin navíc. To jsou téměř 3 extra pracovní dny, které ušetříte, a budou vás v nákladech na plat asistentky stát 7 000 Kč.

4* Plánujte si volný čas stejně jako práci

Váš pracovní život má hranice určené často příchodem či odchodem do kanceláře. Ti disciplinovanější a efektivnější z nás jedou podle to-do listů, aby měli všechno hotovo včas. U volného času, ať už jej chcete věnovat sobě či rodině, je ale mnohem snazší tyto hranice vnímat jako fluidní a posouvat je podle aktuální situace.

K dosažení rovnováhy musíte svůj osobní život prioritizovat podobně jako práci. Zaznačte si do diáře i volnočasové aktivity – kdy si půjdete zaběhat, kdy se budete věnovat dětem a kdy si uděláte nikým nerušený me-time. A plánu se držte. Je důležitější, než se na první pohled zdá – může vám pomoci vyhnout se syndromu vyhoření a rodinným i osobním krizím.

TIP: Otevřete si právě teď diář a naplánujte si na následující 2 týdny alespoň 4 volnočasové aktivity. Co to bude? Jogging s kamarádem, hodina vaší oblíbené on-line jógy nebo přečtení té skvělé knihy, co jste si před půl rokem koupili?

5* Mějte v časovém harmonogramu mezery

Při ladění skvělého time-managementu počítejte s rezervami. Berte ohled na svou mentální energii. Většinou není možné se minutu po ukončení jednoho úkolu ihned pustit do druhého. Plánujte si drobné pauzy a chvíle, kdy se můžete jen tak zastavit.

Pomůže to vašemu zdraví, psychice a nebudete mít tak pocit, že neustále dobíháte „dokonale nastavený rozvrh“. Během dlouhých hodin v kanceláři se zkuste každou půlhodinu na chvíli postavit, protáhnout a prodýchat. Budete pak produktivnější a soustředěnější. Nebo čas využijte ke krátké mindfulness meditaci, která pomůže nastartovat vaši kreativitu.

TIP: S pravidelnými pauzami vám mohou pomoci chytré hodinky, které vám pravidelně připomenou, že už sedíte příliš dlouho a je nutné se protáhnout. Stáhněte si do nich některou z relaxačních aplikací a zkuste nabrat energii pomocí dechových cvičení.

6* Jeďte konečně na tu dovolenou

Dovolenou už jsem neměl tři roky. Nemůžu si to dovolit.“ Už jste něco podobného někdy řekli? Chcete slyšet krutou pravdu? Ve skutečnosti to nevypovídá tolik o vaší zaměstnanosti a efektivitě, ale o neschopnosti plánovat si čas a určit priority. Alespoň jednou ročně byste se měli vydat na opravdovou dovolenou, psychologové tím většinou myslí alespoň 2—3 týdny v kuse. Pro celkové zotavení je takový úsek mnohem efektivnější než více krátkých dovolených.

Kromě toho, že si odpočinete, vyjedete ze zajetých každodenních kolejí. A to je extrémně důležité – získáte tak od svého byznysu odstup a nadhled, což vám pomůže v jeho dalším směřování. A během vaší nepřítomnosti vás může zastoupit právě online asistentka, která zastane veškerou administrativu, daně, pochůzky a mnoho dalších činností.

Buďte opatrní, aby se ze snahy o dosažení naprosté rovnováhy mezi prací a osobním životem nestala posedlost a další stresující faktor, který bude ve vašem životě zdrojem pocitu selhání. Cílem není dokonalost. Nemusíte být vždy odpočatí, pozitivní a motivovaní. Ani ujít denně 10 tisíc kroků, zdravě jíst a meditovat. Cílem je být zdraví a spokojení se svým osobním i pracovním životem v dlouhodobém horizontu. Mít většinu času energii na to, co chcete a potřebujete dělat. A žít naplňující a zdravý život v pracovní i rodinné sféře.