Upravit stránku
20.01.2018Office to go
Proč jsou ženy s dětmi efektivnější? Dokážou jasně určit priority a nedělat zbytečnou práci
Dítě je nejlepším trenérem time managementu - na tom shodují se všichni rodiče, kteří pečují o dítě a zráoveň pracují. Zvládnou totiž spoustu činností za méně času. Čím to je? A které schopností si máte osvojit i vy?

Pracují v krátkých blocích

Rodič má často omezený čas, než se dítě vzbudí nebo skončí domluvené hlídání. Během této doby zvládne vše, co si naplánoval. V takových situacích se potvrzuje takzvané Parkinsonovo pravidlo: “Každá práce trvá tak dlouho, kolik je na ni k dispozici času.” Stejně může fungovat i vaše pracovní doba. Pětihodinový úkol zvládnete za 2 hodiny, pokud máte jasně daný časový limit. Mimochodem - jen tak se dá vysvětlit, že jste napsali svou diplomovou práci v rekordním čase. TIP OFFICE to go: Nastavte si pracovní bloky. Dominika Špačková radí podnikajícím maminkám pracovat 3x týdně po 4 hodinách soustředěné práce, nebo 4x týdně po 3 hodinách. Totéž zkuste i vy.

 

Hledají příležitost na míru

Mnohým rodičům nevyhovuje 8hodinová pracovní doba - s dítětem by jinak trávili minimum času. Proto vyhledávají alternativy a nové příležitosti, které jim umožní rodinu a práci skloubit. Zpravidla nikdy neobětují rodinu kvůli pestrému pracovnímu životu. TIP OFFICE to go: Nechte práci, aby se přizpůsobila vašemu životu, nikoliv naopak. Do diáře zohledněte své priority, které sahají mimo váš pracovní život.

 

Delegují

Jeden člověk nezvládne péči o dítě, domácnost a práci zároveň. Proto rodiče využívají pomoc kamarádů a příbuzných, nákupy objednané až do domu, placené hlídání nebo paní na úklid. Ti, kdo si tyto služby začali platit, litují jediné věci - že už to neudělali dávno. TIP OFFICE to go: Předejte rutinní úkoly a administrativu, která vás zdržuje od důležité práce.

 

Pečlivě plánují

Každá maminka si postěžuje, že nestíhá. Když se ale blíže podíváte na její harmonogram, zjistíte, že hodinově pracuje nejméně za 2 úvazky. Kouzlo je v časném plánování. Například má vše naplánované na měsíc dopředu, aby včas zajistila hlídání a skloubila program s ostatními. TIP OFFICE to go: Veďte si kalendář a věnujte větší pozornost měsíčnímu plánování. Sice zabere jednorázově 1-3 hodiny, které se vám ale vrátí během prvního týdne. Běžnou správu kalendáře pak delegujte.

 

Přizpůsobí se podmínkám

Ženy na rodičovské vědí, že e-maily zvládnou vyřídit s dítětem na klíně, zatímco soustředěnou práci vyřídí až večer. Pokud se ženě doma špatně pracuje, hledá baby-friendly kavárnu nebo obstará hlídání dítěte. TIP OFFICE to go: Když naší asistence dítě onemocní, práci hned zastane naše další asistentka. Vaše záležitosti se vyřídí včas.

 

Vyhýbají se zbytečnostem

Dokonalá práce s prioritami je typická právě pro maminky na rodičovské. Velmi rychle dokážou vyhodnotit, co je pro ně zbytečné. A v případě nutnosti vyloučí ze svého života lidi a činnosti, které je zdržují. Totéž udělejte vy - odstřihněte vše, co vám připadá nepodstatné. TIP OFFICE to go: Přečtěte si článek Jak vám méně činností přinese víc peněz.

 

Mají reálné odhady

Žena rovnou počítá s časovou rezervou - reálně totiž hrozí, že občas nevyjde hlídání nebo dítě onemocní. Proto pozor na extrémně krátké deadliny, které mají tendenci se kupit. Práci na poslední chvíli sice zvládnete poprvé, podruhé.. ale po desáté je z vás uzlíček nervů. TIP OFFICE to go: Dejte si na vše o 20-30 % více času. Pokud se vám nejlépe pracuje těsně před termínem, určete si vlastní deadline o pár dní dříve.