Upravit stránku
08.04.2018Office to go
Kdy delegovat práci? 3+1 signál, že už je nejvyšší čas

Naučit se delegovat by měli nejen manažeři, ale především živnostníci a malí podnikatelé. Čím dříve si zvyknete, že část úkolů přebere někdo jiný, tím snadněji se vám bude delegovat a podnikat. Delegování totiž pěstuje další schopnosti. Lidé dokážou lépe oddělit podstatné od nepodstatného, jasně zadat úkol a zkontrolovat, dávat konstruktivní zpětnou vazbu a motivovat svou pomocnou sílu k lepším výkonům.

"Nikdo to neudělá lépe než já," říkají často podnikatelé. Jenže zároveň jedním dechem dodávají, že se na ně povinnosti valí ze všech stran. Mít 100% kontrolu nad všemi činnostmi firmě nepomůže, spíše naopak. V záplavě administrativních a jiných povinností nemáte čas na nutný rozvoj svého podnikání, navíc se zvyšuje riziko vyhoření a nespokojeného osobního života.

Nad kterými signály byste měli zbystřit?

Nestíháte opravdovou práci

Vyřídit maily, skočit na poštu, aktualizovat webovky… a přitom vaší profesí je školit lidi/vytvořit grafiku/výroba strojů. Pokud se přes papírování sotva prokoušete k podstatě své profese, je na čase se zbavit přebytečných činností, které zvládne někdo jiný.  Stejně to udělal majitel kadeřnického salonu Ondřej Kůna. Všechny smlouvy předal asistence, takže má prostor pečuje pouze o své klienty a zaměstnance. Více v rozhovoru pro OFFICE to go.

 

Chybí prostor na rozvoj podnikání

Webové stránky potřebují nový design, cítíte nedostatky v marketingu, váš obor se stále vyvíjí a podle toho musíte upravit stávající služby. To je jen několik příkladů, které nestíhají podnikatelé a lidé na volné noze. Když všechny povinnosti a hašení krizí zabírá více 8 hodin denně a více, těžko nacházíte prostor a energii na nápady a rozvoj. Pokud budete zavaleni administrativou, nestačíte sledovat trendy, které mohou během roku naprosto změnit vaše podnikání. Váš byznys se bude vyvíjet stejně jako vy, časem bude zbytečné, abyste při své hodinovce 800 Kč trávil čas přípravou dokumentů, když to může udělat někdo jiný za polovinu času a peněz. Postupně můžete nastavit 4 hodiny, kdy se věnujete aktuální práci, a zbytek času máte prostor k rozvoji firmy (vzdělávání, průzkum trhu, mentoring atd.)

 

Zanedbáváte sebe a svou rodinu

Pracujete na 200 % a vaše myšlenky se stále točí kolem práce? Pak vám nejspíš ubývá čas, který si vyhrazujete na sebe a své blízké. Problémem je málo společného volna, ale především kvalita jeho trávení. Když rodinné odpoledne trávíte s mobilem v ruce nebo při hovoru s polovičkou vymýšlíte, jak vyřešit pracovní problém, máte zaděláno na rozvod. Řada podnikatelů a manažerů argumentuje, že přece pracuje pro svou rodinu. Bohužel se tento pocit často liší od pocitů rodiny. Vaši blízcí ocení pohodu a společný čas více než rozpočet bohatší o desítky/stovky tisíc. Čím začít? Zbavit se nepotřebných aktivit, delegovat rutinní záležitosti a především se zbavit nutkání vše kontrolovat. Vaše děti vám za to poděkují.

 

Cítíte se vyhořelí

  • Ráno se musíte přemlouvat, abyste vstali do práce.
  • Nechuť nad konkrétním úkolem přerostla k nechuti nad vším, co děláte.
  • Přepadá vás úzkost, jenom co zapínáte počítač nebo vám zazvoní telefon.
  • Jeden z těchto stavů přetrvává několik týdnů a konec se zdá v nedohlednu.

Pokud jste souhlasili aspoň s jednou větou, nastalo pět minut po dvanácté - vaše práce vám přerostla přes hlavu a delegovat jste měli už dávno. Je tedy na čase ke kompletní revizi pracovního i osobního života a ideálně několikaměsíční pauza. Pokud se po restartu vrátíte k původní profesi, své podnikání nestavte pouze na sobě -  najděte si spolehlivé pomocníky, kteří vám pomohou žít a pracovat spokojeně.