Upravit stránku
externí asistentka zastoupí chybějícího zaměstnance

Představte si modelovou situaci. Máte svůj byznys a odbavili jste prvních pár zakázek. Uběhnou týdny, měsíce, a počet zákazníků se nijak rapidně nezvyšuje, přestože máte velmi kvalitní produkt. Prozkoumáte úspěšnější konkurenci a zjistíte, že má něco, co vy ne – dobré recenze. Jak ale takovou plnohodnotnou recenzi dostat? A k čemu vlastně jsou?

Recenze, jinak nazývané také reference, jsou velmi důležitým nástrojem pro vaše podnikání. Mají výhody, na které byste neměli zapomínat, a tak si je pro jistotu připomeneme.

Recenze vylepšují návštěvnost

Aby nedošlo k mýlce – není to tak, že vám dobře napsaná recenze okamžitě přinese desítky uživatelů na vaše webové stránky. Ale vlastně tak trochu ano.

Pokud podnikáte už nějakou dobu, určitě jste slyšeli o SEO (Optimalizace pro vyhledávače). Jedná se o hodnocení Googlem, které bere v potaz klíčová slova, prolinkování na webu a také hvězdičky od uživatelů. Pokud do vyhledávání napíšete nějaký typ obchodu, Google vám ukáže hlavně ty nejlépe hodnocené obchody.

S recenzemi budete důvěryhodnější

Byznys je hlavně o pocitech a dojmech zákazníka. Pokud si vezmeme dva identické obchody a porovnáme je, uživatel raději nakoupí u toho, kdo má více recenzí. Je také prokázáno, že pokud mají dva obchody identický počet hvězdiček, ale jeden z nich má těch hodnocení více, zákazníci raději nakoupí u něho.

Jak získat recenze?

Pořádná recenze je základ. Co jiného prozradí potenciálnímu zákazníkovi, že nakupující byli nadmíru spokojení, než dlouhá a pěkně napsaná recenze? Jak ale vlastně o takovou recenzi požádat?

Existuje spousta způsobů. Někdo volí poslat e-mail s žádostí o recenzi okamžitě po nákupu. To je ale samozřejmě špatně, protože zákazník ještě neměl možnost, vyzkoušet si produkt. Ideálně tak chcete posílat žádost o recenzi zhruba týden po doručení.

Můžete zákazníkovi poslat e-mail či SMS. Například právě SMSky otevře až 98 % uživatelů a skoro 18 % otevře vložený odkaz. Pomoci může i pasivnější forma, například tlačítko na webu, nebo zmínka v článku či pravidelném newsletteru. Možností, jak požádat o recenzi, je skutečně hodně.

Musí být recenze pozitivní?

Vlastně vůbec nemusí. U recenze je důležité, aby odrážela skutečnost. Pokud tak jednou za čas dostanete negativní recenzi a dokážete se s ní správně vypořádat, jedná se pro vás o velmi cenný materiál, který můžete využít i na sítích.

Díky negativní recenzi tak můžete ukázat, že umíte čelit kritice a řešit jakékoliv problémy, které mohou nastat.

Dají se recenze koupit?

V dnešní době si můžete recenze i koupit. Za jednu recenzi zaplatíte v průměru 5 dolarů (113 Kč). Kromě toho, že kupování recenzí je drahé a neetické, potrestáte sami sebe. Naprostá většina zákazníků si v dnešní době všimne, že je něco špatně, když dává recenzent na všechno pět hvězdiček, nepíše komentáře a má základní profilový obrázek.

Sám Google se občas podívá na podniky s hromadou recenzí a takové, které si očividně recenze pouze koupily, potrestá zhoršenou viditelností ve vyhledávači na pořádně dlouhou dobu.

Suma sumárum, nejlepší recenze dostanete od zákazníků, kteří u vás nakoupili a jsou autentičtí.A to je něco, čeho byste se chtěli držet.